Alicante 2014

Treningssamling Alicante Uke 1

Heisann!

Dag 1

lørdag 1. februar satte vi kursen sørover mot Alicante. Turen gikk sammen med ca. 30 andre personer der mesteparten var elever ved Melhus V.G.S. Vi reiste tidlig lørdag morgen og ankom hotellet (Oliva Nova Golf Beach & Golf Resort) rundt kl. 15.00. Der pakket vi ut og gjorde oss klar for samlingens første økt. Temperaturen var rundt 15-20 grader noe som passet oss midt i blinken, økta skulle være en flat rolig økt på 1-2timer, men etter en halv times sykling bestemte vi oss for å sykle over en liten topp, som resulterte i at turen ble ganske hard. Sånt skjer når man er alt for ivrig :) Økta ble ca. 1.5t og 36km, etter mye feilsykling(litt strandsykling hører med i første økt) kom vi omsider inn sammen med mørket.

dag1

Dag 2

Når vi våknet for dag to var også været bra, ca. 15-20grader. Vi starta økta kl. 12 og på planen sto 3timer flatt. Vi sykla ca. 5mil i retning Valencia før vi snudde og kjørte tilbake. Økta ble preget av noen stopp underveis, med noen tekniske uhell. Etter syklinga måtte vi dra og kjøpe inn litt mat. Vi hadde middag på hotellet men resten måtte vi ordne selv. Klokka gikk fort og kl. 19.00 hadde vi fellesmøte, med info om neste dag og en liten oppsummering om dagen. Etter møte stod middag og hotellets buffet på planen før vi etter vært gikk til leilighetene for å slappe av.

Dag 3

Da vi våknet om morgenen hadde vi god tid før økta skulle starte. Kl.12 startet økta og på planen sto det 4 timer. Gruppa ble delt inn i 3 der de eldste sykla sammen, 1 klassingene syklet sammen og jentene sykla alene. Turen skulle være en lik rundtur for alle, men i litt variert fart. Anton syklet (Oliva-Pego-Parcent-Benissa-Xabia-El Verger- Oliva) som ble en tur på 109km og 4timer. Arnfinn syklet sammen med de eldste som egentlig skulle sykle samme rute men syklet opp til Parcent, og kjørte en bakke kalt Coll de Rates i stedet for runden. Noe som resulterte i ca. 90km og 3.15t. Resten av dagen ble som de andre dagene med buffet på hotellet og avslapping på leiligheten.

Dag 4

Da vi våknet spiste vi godt med mat og ordnet oss klar for ny økt kl. 11. På planen sto 4timer. Vi syklet ca. 2mil der alle sammen var samlet til Denia. Derfra delte vi opp i 3 som de andre dagene og tok det derfra. Vi skulle sykle en kupert runde på ca. 100km. Men siden vi syklet litt feil i noen kryss måtte vi litt tilbake noen steder og det ble ca. 120km og 4.15t. vi sykla (Oliva-Denja-Xabia- Gata De Gorgos-Teulada-Xalo-Orba-Segra-Oliva).

Dag 5

Denne dagen blåste det ganske mye, økta denne dagen sykla vi alene. Turen ble 52km i retning Denia og tilbake. Da vi kom tilbake, bestemte vi oss for å prøve ut hotellets spa. Som bestod av ett basseng og noen mindre steder med både kaldt og varmt vann. Vi holdt oss mest i bassenget og slappet en god del av. Kjente at det var godt å ligge der etter en lang sykkel dag, og ta noen lette svømmetak og myke opp kroppen.

basseng

Dag 6

Når vi våknet så vi at det kom til å bli en fin dag, temperaturen var ganske høy 17-20grader og Intervaller sto på dagsplanen. Etter en rolig onsdag passet intervaller ypperlig i dag. Intervallene skulle foregå i Bakken Coll De Rates ikke så lang unna Parcent. Anton kjørte 3×10 terskeldrag mens Arnfinn Kjørte 14-12-10 min terskeldrag.  Kroppene føltes gode og farta var også ganske bra. Økta ble ca. 80km og 3timer. Da vi kom tilbake rundt tre tida, spiste vi litt mat og bestemte oss for å dra på spa igjen. Vi var der ei god stund for vi gikk og slappet av før det daglige møte klokken sju.

Dag 7

I dag skulle vi Starte økta kl. 11, sto opp og spiste godt før ei ny økt. Vi startet ut i godt tempo, Sykla til Parcent og opp Coll De Rates. Men like før Tarbena kjørte vi feil, vi skulle tatt til høyre mens vi kjørte rett frem. Vi trodde vi kjørte rett før vi noen mil senere og 700 høydemeter lavere fant ut at det måtte være feil. Anton snudde litt lengre opp og fant etter hvert riktig vei. Mens Arnfinn fortsatte videre nedover med ca. 10 andre og havnet i byen Benidorm. Derfra fulgte de N-332 tilbake til Oliva. Turen ble ca. 140km og 5.15timer. Det ble litt lengre enn planlagt, men på lørdag sto hviledag på planen så det gjorde ingen ting.

dag 1

Treningssamling Alicante Uke 2

Dag 8

Denne dagen var det tid for hviledag. Begge kjente at det var godt og ta det rolig etter sju relativt lange samlingsdager. Vi tilbrakte mesteparten av dagen på spa og restituering på leiligheten. Ellers var været strålende og solen skinte, perfekt for en rolig avslappende dag. Etter en del bading og spising ble det tid for det daglige møtet før vi igjen spiste en supergod middag på hotellet. Alt i alt en kjempefin restitusjonsdag

Dag 9

I dag var været forholdsvis bra. En del overskyet, men bra temperatur. Turen gikk mot Pego og deretter opp til Vall d’Ebo og videre en rundtur ned mot Oliva og hotellet igjen. Løypa var kupert med en veldig fin bakke fra Pego til Vall d’Ebo som var omtrent 8 km lang med en gjennomsnittstigning på 6 %. Gruppa delte seg i forskjellige grupper oppover bakken der noen kjørte rolig og noen kjørte på litt mer. Arnfinn fikk litt vondt i det ene kneet på dag 7, så han stoppet derfor på toppen av bakken og kjørte ned til hotellet igjen for og ikke å gjøre ting verre. Ellers gikk resten av dagen med på spa og restituering til en ny dag.

1606957_779789568701233_366827730_n1620947_779789622034561_985829631_n

Dag 10

Samlingsdag nummer 10 startet med at vi våknet til uling utendørs. Når vi så ut av vinduet så vi at det blåste voldsomt. Vinden laget bølger i bassenget og palmene vaiet frem og tilbake. Denne økta var det planlagt å ha lagtempodrag på 4x10min, men med en slik vind fant vi ut at det kom til å bli farlig og valgte derfor bakkedrag/flatedrag alene. Etter vi hadde kjørt ei stund ble vi offer for en forferdelig motvind/sidevind. Vi syklet sidelengs og det var faktisk vanskelig og holde balansen. Vi bestemte oss for å kjøre flatedrag alene på en kjempefin flate ikke langt unna bakken de fleste andre skulle kjøre. Dragene gikk som planlagt og kroppene kjentes supergod ut, men farten var svært ulik fra drag til drag ettersom det ble motvind den ene veien og medvind den andre veien.

Dag 11

Som de fleste andre dagene, var det også denne dagen strålende vær. Det var en kjempefin dag med en fin langtur. Anton syklet med 1 klasse gruppen som syklet en tur på rundt 4 timer og Arnfinn syklet rundt 5 timer. Turen gikk mot Pego som blant annet hadde en kjempefin stigning som heter El Rafol og videre mot Orba, Parcent, Xalo, Benissa og Xàbia. En kjempefin dag med fine sykkelopplevelser og spa.

1780904_10201762093199375_343464323_n1781895_10201762092079347_512549569_n

Dag 12

Nå var det tid for nok en hviledag. Været var også i dag strålende og sola skinte. Ellers gikk dagen som de fleste andre dagene, med mye restitusjon.

Dag 13

Da var vi kommet til den siste sykkeldagen på samling for denne gangen. På planen står langtur på 4-5 timer. Været er ekstremt bra og det er første dagen vi kjører helt kort kort. Sola skinner som bare det, og det er et helt perfekt sykkelvær. Sykkelturen går mot Pego, videre oppover mot Planes, Beniarrès, Beniganim og videre ned mot Oliva igjen. En skikkelig fin runde med masse høydemeter og MASSE sol. Det ble en moderat tur med en fartsøkning på den siste bakken, alt i alt den fineste sykkelturen denne samlingen.

1653531_782436088436581_843715296_n1604556_782436228436567_1160415271_n

Dag 14

Da var det tid for å reise hjem igjen til Norge. Vi våknet i sekstiden klar for å hoppe på bussen til Alicante og flyplassen i skumringen. Turen til flyplassen tok omtrent 1 ½ time. På flyplassen leverte vi inn bagasjen med en gang og gikk for å spise mat. Flyet skulle gå 10.20, men var selvfølgelig forsinket så vi dro vel omtrent klokken 10.45-50. Flyturen var forventet til 4 timer, men med god medvind tilbake til Norge kjørte vi inn forsinkelsen og ankom 5 min før tiden. Inne på Værnes stod pappa klar til å hente oss, og turen gikk videre hjem til Inderøy for å tilbringe vinterferien der.

1926702_10201762090559309_417562270_n

Oppsummering

Alt i alt var dette en kjempefin samling med mange fine sykkelopplevelser. Opplegget var godt planlagt av Sportsevent som gjorde dette til en tur vært å dra på. I tillegg var Oliva Nova en rolig plass med lite bråk og masse fine sykkelløyper samtidig som det var et ubeskrivelig godt vær, derfor var det ikke tvil om at dette kom til å gå bra. Super samling, vi vil anbefale Sportsevent og denne plassen til andre personer som ønsker å dra på en nøye planlagt sykkelferie i utlandet.